Hye... Saye terjumpe nie di fb. Mesti korang dah selalu baca kan? Jadi saye nak share kat belog plak :)
Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..
sunnah nabi jarang nak ikut ..
Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.
The Truth
Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.
Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.
Percayalah.
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.
Additional info
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..
Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)
dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk
Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.
Perhatian
Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.
p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.
DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....
((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:
لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)
Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))
wallahu a'lam.
Rabbi Yassir Walaa tu'assir, Rabbi tammim bilkhair. Tuhanku, permudahkanlah dan jangan dipersulit, Tuhanku tamatkanlah dengan sebaik-baiknya.
Nuffnang
Thursday, September 2, 2010
Veil
Hye…
Nak cerita tentang veil sket. Dulu, saye memang konfius antara veil dan selendang. Rupa-rupanya, veil nie panjang dan jatuh ke belakang. Manakala selendang tu, yang pendek, tapi melebar tu. Erk, adakah saye plak yang konfius kan korang? Hehehe Sambil mengugel terjumpa fakta mengenai veil. Bagus juga, sekurang-kuranya, kita boleh rujuk kepada fakta itu mengenai kepanjangan veil dan corak atau rekaan yang korang mahukan. Paling penting! Pastikan veil itu sesuai dengan rekaan baju korang dan juga ketinggian. Peranan penting tu! Saye teringin sangat nak pakai veil. Malangnya, saye memang takde bajet langsung untuk veil nie. Nak pinjam pun, hermmm tak jumpa la plak. Kalau ada pun, terlalu heavy dan tak sesuai dengan baju nikah saye yang simple miple tu. Takpe la, takde rezeki. Mungkin saye boleh pakai veil panjang masa majlis bertandang nanti… Saye cukup kagum dengan B2B yang gigih menjahit manic pada veil ataupun ada yang buat veil itu sendiri! Korang memang hebat. Saye nak buat riben pun tak pandai… :(
| saye suka sangat veil Cik Wan. sila fokus kepada veil die. bukan muka die yg sgt teruja sbb dah kawen :) |
malas nak gugel gambar lain. jadi, itu saje la... hehehe
Wednesday, September 1, 2010
Tat Nenas
Hye...
Alhamdulillah... semalam berjaya juga saye distribute semua tempahan tat nenas untuk bloggers dan juga membaca setia yang tidak meninggalkan komen kat belog ini. Hehehe Terima kasih yer. Harap menepati citarasa anda semua.
Alhamdulillah... semalam berjaya juga saye distribute semua tempahan tat nenas untuk bloggers dan juga membaca setia yang tidak meninggalkan komen kat belog ini. Hehehe Terima kasih yer. Harap menepati citarasa anda semua.
Monday, August 30, 2010
Map dah siap.
Hye...
Ingat entri nie? Map ke majlis saye dah siap, dan kad kawen pun sepatutnya dah siapkan en B? Hah, tak dapat lagi draft final kad kawen sebab en B tak bagi map untuk side die lagi... saye dah agak dah! haisssh!
Owh, sekarang saye malas nak update apa-apa tentang majlis saye, plus majlis saye biasa-biasa je. Jadi saye lebih suka membaca kisah orang lain dari ceritakan tentang kisah saye. Tengok la nanti kot-kot saye rajin ke :)
Ingat entri nie? Map ke majlis saye dah siap, dan kad kawen pun sepatutnya dah siapkan en B? Hah, tak dapat lagi draft final kad kawen sebab en B tak bagi map untuk side die lagi... saye dah agak dah! haisssh!
Owh, sekarang saye malas nak update apa-apa tentang majlis saye, plus majlis saye biasa-biasa je. Jadi saye lebih suka membaca kisah orang lain dari ceritakan tentang kisah saye. Tengok la nanti kot-kot saye rajin ke :)
Thursday, August 26, 2010
Wednesday, August 25, 2010
Maher Zain
Hye...
Korang dah dengar lagu-lagu dari Maher Zain? Owh, sangat best hoke dan mendayu-dayu suara beliau. Saye suka yang lagu Barak Allah tu. Motif buat entri pasal nie, sebab lagu-lagu beliau boleh dijadikan selingan antara lagu-lagu masa majlis kawen saye nanti :) Korang check kat youtube k. Kebetulan saye kat ofis nie dah memang ada orang save kan dalam folder :)
Korang dah dengar lagu-lagu dari Maher Zain? Owh, sangat best hoke dan mendayu-dayu suara beliau. Saye suka yang lagu Barak Allah tu. Motif buat entri pasal nie, sebab lagu-lagu beliau boleh dijadikan selingan antara lagu-lagu masa majlis kawen saye nanti :) Korang check kat youtube k. Kebetulan saye kat ofis nie dah memang ada orang save kan dalam folder :)
![]() |
| Maher Zain |
5 Jangan Semasa Anda Tidur
Hye...
Salam Ramadhan. (Dah ada lagu raya la kat radio *wink*wink*)
Owh, saye terjumpe tentang ini masa belogwalking. Tapi saye lupa link nyer. Belog beliau nie sangat femes. Dah ribu riban dah follower nyer. Owh, takde kena mengena dengan hal kawen. Saja off-topic sekejap :)
Salam Ramadhan. (Dah ada lagu raya la kat radio *wink*wink*)
Owh, saye terjumpe tentang ini masa belogwalking. Tapi saye lupa link nyer. Belog beliau nie sangat femes. Dah ribu riban dah follower nyer. Owh, takde kena mengena dengan hal kawen. Saja off-topic sekejap :)
5 Dont's When You Are Sleeping
1 - DON'T SLEEP WITH WATCH
Watches can emit a certain level of radioactivity. Though small, but if you wear your watch to bed for a long time, it might have adverse effects on your health.
2 - DON'T SLEEP WITH BRA
Scientists in America have discovered those that wear bras for more than 12 hours have a higher risk of getting breast cancer. So go to bed without it.
3 - DON'T SLEEP WITH PHONE
Putting the phone beside your bed or anywhere near you is not encouraged. Though some of us will use phones as alarm clocks, but please put the phone as far as possible. Scientists have proved that electrical items including mobile phone and television sets emit magnetic waves when used. These waves can cause disruptions to our nervous system. Therefore if you need to put your mo! bile phone near you, switch it off first.
4 - DON'T SLEEP WITH MAKE UP
People who sleep with makeup might have skin problems in the long run. Sleeping with makeup will cause the skin to have difficulty in breathing and problem in perspiring. You will also need a much longer time to go into deep sleep.
Lastly.....
5 - DON'T SLEEP WITH OTHERS' WIFE / HUSBAND
You may never wake up again. : )
Subscribe to:
Posts (Atom)



