Nuffnang

Wednesday, August 10, 2011

Cerita Sebenar


Salam dan Hye

Lama nyer tak update blog. Walaupun hanya sempat buat catatan pendek di sini dan di sini. Alhamdulillah, saye kini sudah sihat, cuma masih perlu makan ubat dan berhati-hati. Tak sempat nak bercerita panjang kenapa saye kena undergo surgery. Sebenarnya saye menjalani pembedahan untuk membuang tumor yang ada dalam bahagian kanan hidung saye. Puncanya bermula bila hampir 2 minggu sebelum saye ke hospital, hidung tersumbat dengan teruk. Nak jadikan cerita, saye pegi klinik sebab hidung berdarah, jadi doctor terus referred saye kepada SDMC. Pegi sana pada Rabu 27 Julai, jumpa ENT Specialist, Dr Chandran, beliau minta saye buat CT Scan.

CT Scanner

Dapat result, esok kena datang semula, kena buat MRI sebab doctor nak pastikan tumor itu tumbuh bermula dari hidung atau otak.
MRI Scanner



Ngeri kan? Saye lagi lah. Dah la next week tu nak puasa, saye plak hari-hari kena pegi hospital. Terpaksa amil halfday, begitu juga suami. Selepas buat MRI pada Jumaat tu, Sabtu pagi datang ambil result. Jadi doktor sahkan yang saye perlu menjalani pembedahan segera. Result MRI menunjukkan tumor tu dah kena pada tengkorak di kepala. Kira hampir dengan otak. Saye??? Takut. Perasaan bercampur baur. Sedih. Teringat arwah Babah saye. Teringat Mama saye. Terus saye tengok suami saye. Pity him! Dr Chandaran kemudian rujuk saye kepada Doktor Pakar Bedah Otak, Dr Kumar. Beliau menerangkan dengan details kat mana keadaan tumor tu. Dan beliau juga sarankan saye buat pembedahan kerana tiada jalan lain, sebab ia memang takkan surut dengan sendirinya. *Nanges. Iye, saye nanges.

Korang boleh refer kepada artikel ini untuk tahu dengan lebih lanjut. Pembedahan dibuat secara Endoscopically - pembedahan melalui hidung.

Jadi doktor kata, selain dari buang tumor tu, doktor juga akan operate peha saye untuk ambil tisu dalam tu, dan tampal pada tengkorak kepala. Sebab ada kemungkinan, bila dia buang tumor tu, tengkorak tu mungkin akan bocor. Kalau takde apa-apa, die takkan ambil la tisu di kaki.

Walaubagaimanapun, doktor ada cakap, apa-apa pun kena buat pembedahan dulu. Dari situ baru beliau tahu sama ada perlu tak pembedahan di kaki. Saye cuma harapkan tiada apa-apa la. Ngeri hoke nak operate2 kaki nie. Dah membayangkan dah kaki ai berparut hoke!

Tapi jauh di sudut hati, saye tak rasa la kena kat kepala ke apa, sebab saye tak de pun simptom-simptom yang doktor cakap tu. Tapi tapi ........... saye selalu juga sakit di bahagian kanan kepala.

Dipendekkan cerita, 2hb Ogos 2011, saye dimasukkan ke hospital. Jadi saye hanya temankan suami berbuka puasa di kedai mamak kat SDMC tu. Hari sebelum tu, kami berbuka di Bagan Lalang, makan seafood. Kira sempena saye nak masuk hospital la. Mana la tau kot pas nie tak sempat nak pegi ke.

Jadi, pembedahan dilakukan pada 3hb Ogos jam 8.30 pagi. Iye, seram. Nanges saye masa menunggu nak masuk ke bilik pembedahan. Doktor cucuk ubat bius, kemudian, bagi pakai topeng bius ape ntah, kemudian terus hilang. Sedar-sedar, pembedahan dah selesai. Lebih kurang dalam 11.15 pagi saye di bawa kembali ke wad. Masa tu masih weng-weng dan separuh sedar la sebab kesan dari ubat bius. Cuma sempat cakap dengan doktor supaya carikan suami saye.

Tak lama lepas tu, suami pun datang (rupanya, nurse tak bagitau pun pembedahan dah selesai). Mama dan adik-adik saye pun datang. Mama gerak selepas Subuh dari Temerloh. *I miss my Babah so badly :(
Suami dan Mama cium dahi saye. Iye, nanges. Pastu terus saye tido lagi. Memang keadaan masa tu agak lemah. Dan ALHAMDULILLAH, tumor tu berjaya dibuang sepenuhnya, dan tak kena pada tengkorak kepala pun. Masa dah sedar sket tu, suruh suami periksa peha saye, kot-kot la kena operate ke. Hehehe

Kemudian tengah hari tu, Doktor datang dan bagitau, Doktor pun telah berjaya membetulkan kembali tulang hidung saye yang senget nie kerana kesan dari tumor tersebut, tulang hidung lebih senget ke kiri. Jadi keadaan masa tu, tidak lah kritikal, cuma saye perlu bernafas melalui mulut kerana hidung ditutup kejap bagi mengelakkan darah mengalir. Keadaan tak selesa kerana bila tunduk je, darah keluar.

Panjang lebar hoke penerangan. Apa pun, saye bersyukur kerana semuanya selamat dan ia tidak berbahaya.
Esok saye masih ada appointment dengan Doktor. Jadi saye pun mungkin akan tahu, apakah jenis tumor tu, sama ada bahaya ataupun tidak. Buat masa nie, saye MC seminggu, minggu depan dah mula kerja.

Sesungguhnya boring duduk di rumah. Tak larat nak tido dah. Hehehe tapi boleh rehat, kalau pegi ofis pun susah jugam sebab saye masih under medication. Banyaknyer puasa yang nak diganti. Gigih la lepas nie.

Ok la, itu saje kali ini. Terima kasih kepada semua kata-kata semangat yang diberikan melalui blog reentartnenas ini dan juga dari b2b fb.

Ramadhan kali ini yang pertama tanpa Babah saye. Setiap hari merindui dan mendoakan dia. Ramadhan ini kali pertama berpuasa dengan suami dan kali pertama berpuasa dan berbuka di hospital. Sepanjang saye di sana, suami sentiasa menemani. Sanggup tak pergi kerja. Thanks B. Love u so much. Sayang family saye sangat, sanggup Mama dan adik saye ambil cuti semata-mata nak tengok saye. Tahu, jauh di sudut hati saye, Mama sangat risau. Saye hanya bagitau Mama tumor tu mungkin ke tengkorak kepala, selepas pembedahan. Kalau bagitau awal-awal, entah la. Lagi la Mama susah hati.

Herm, malu nak letak gambar saye kat hospital tu. Hehehe nantilah.

Tepek nie je lah. Masa ni hornymoon kat Pangkor :)



Nota Kaki: Aku bersyukur diberi kesempatan ini Ya Allah.

17 comments:

Unknown said...

Reen. semoga tabah menghadapi ujian dan dugaan dariNya. sesungguhnya penyakit itu penghapus dosa bagi hambaNya yang sentiasa redha dan tawakal kepadaNya. semoga cepat sembuh dan tabah menghadapi apa juga rintangan.

Unknown said...

OMG..alhamdulillah u selamat.neves i bace ur post nih>.< take care Reen!

mrs chenta said...

sedih baca entri kali ni yg... semoga cepat sembuh ya.... ape pun , keep in touch . love u always =))

cik enul said...

alhamdulillah..harap u sihat cepat...nanti leh puasa...i doa u cepat semboh, insya'allah...

Aniem said...

Reen, seram.. i pun rasa mcm ada something wrong la pd diri sendiri, tapi takot nak check..:(

Elya Roza said...

reen..alhamdulillah dh ok..
mahal x ongkosnya?

CikPuan Fara said...

Subhanallah dugaan reen.. Tabah yer reen. Sakit tu menghapus dosa-dosa kite wallahualam..

tak lmbt rasanya nak ucapa selamat menyambut ramadhan ^^

Lady NK said...

reen!serius aku terkejut baca ni..ish..alhamdulillah sume dah selamat..mase bad call azreem mggu lepas pun azreem tak cite sgt..so tatau cite..apepun..lega ko dah ok..rehat sepuas2nye yek

Waniey said...

sayu i baca en3 u pg2 ni...take care dear~

Unknown said...

sedihnya reen....alhamdulillah, yang penting semuanya selamat...jangan tinggal ubat tau.....

FatinNadiah said...

reen, hidung tu tersumbat lame da ke? tersumbat terus ke or still ade ruang2 sket2? sebab fatin pon da dekat 3 minggu hidung belah kanan tersumbat teruk. tp boleh la digunakan untuk bernafas sket2.
plus, fatin mmg ade sinus, so i thot mmg sebab sinus ni da teruk. pastu terbace reen kate ni, takut gak. kene g doktor g cek ni.

Xora said...

aku ada 3 komen:

1. boleh aku tulis, "kitorang dah tau dahhhh" spt yg ko tulis kat post haku?? :P

2. apasal ticker tu tak turun2?

3. Ok la, kena puji sikit.. suka gak gambar korang yg last tu..

harzharun said...

laa dear...br tau!...
apa2 pun alhamdullilah, pbedahan tu dah bjaya...bykkan berehat yea...jgn skip ubat2 tu semua...i doakan u terus sihat...

ijan said...

Alhamdulillah reen dah kembali sihat. Sungguh ngeri jugak cerita reen.. rasa mcm tengah melalui semua yang diceritakan oleh reen..Oh my, Klu lah Jan di tempat reen pun akan rasa sama mcm reen rasa..

But, at least you are back dear!jaga diri bebaik

Nurul Farhanah~ said...

salam...

takziah ye..
semoga awak cpt sht..
mama sy ada breast cancer but now survivor..da 15years kena..alhamdulillah..awak kena kuat k..try minum cuka epal mcm letak setitik 2 dlm minuman..then makan vit c byk o orange ke...yg pasti mind tu kena kuat..jgn down sgt..ia akan mempengaruhi kita..walaupun saya tk skt..tp melalui pengalaman yg saya lalu..cukup perit tp kite usaha..& then berserah kepada ilahi k..insyaALLAH semuanya elok.saya doakan awak k

Reen Tart Nenas said...

semua: terima kasih banyak2 atas doa dan kata-kata yang baik untuk saye. alhamdulillah, segalanya baik untuk saye. sesuatu yang terjadi pasti ada hikmahnya.

PussyCat said...

take care reen. byk berdoa pd Allah s.w.t

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...