Nuffnang

Friday, September 17, 2010

Baldu Tekat

Salam dan Hye...




Walaupun raya tahun ni tak seindah biasa, ada juga 2/3 perkara yang saye mampu selesaikan. Mula-mula mengenai kasut. Boleh rujuk di sini. Masa beraya ke rumah Mak Ngah saye, sempat saye lihat kat dalam gobok a.k.a almari kaca die, ada tersimpan bantal baldu tekat. 


sumber: cecaboo
sumber: tempahtekat

Beliau memang buat sendiri seni tekat nie, dari zaman Mama saye kawen lagi. Lama kan? Beliau ada set lengkap la, iaitu cadar, bantal tangan, bantal tidurm bantal golek, kipas dan tepak sireh. Tetapi, cadar sebab die kata die baru je jualkan kepada orang di Jerantut. Boleh tahan juge harga dijual tu. Hehehe tapi ye lah, bukan senang hoke nak buat. Yang cadar tu die buat guna tangan dan bukannya mesin. Bantal untuk tidur masih ada, tapi saye takmo la yang tu... Hehehe Jadi saye hanya pinjam bantal tangan masa bersanding tu dan juga tempat alas nikah. Tempat alas nikah tu ada satu je. Ooops lupa plak, sarung bantal dan alas nikah tersebut adalah berwarna merah dan berbenang emas. Sama macam dalam gambar di atas tu. Cuma nanti saye kena tukar bantal untuk alas nikah tu, sebab yang die bagi tu, jenis lembik sket. 


Untuk alas nikah tu, saye tak pasti sama ada en B atau saye yang akan duduk atas tu, sebab nantikan saye nak bentang karpet merah shaggy saye tu. Kalau alas nikah nie pun dari warna yang sama, ok ke? Ke tak nampak perbezaannye? Mintak pendapat korang yerrr. Ataupun, saye yang duduk atas alas nikah baldu tekat tu? Sebab baju saye putih, and karpet merah shaggy akan diletakkan di depan mini pelamin dan bukannye atas pelamin. Erk, ke korang konfius? Ekekeke 


Untuk bantal tangan masa bersanding plak, saiz nya besar la jugak. Saye tak tau la sesuai ke tak. Saiz die besar macam hermmm bantal2 kecil yang selalu kite letak kat seat belakang kereta tu. Korang dapat bayangkan tak?
Konon-konon nak jadi macam Aidid & Nurzie nie la. Bantal tangan die kan sweet je, comel je...


sumber: Google


Owh lupa plak. Saye perlukan juga kipas dari warna yang sama. Malangnyer, Mak Ngah cakap kawan die yang pinjam tu, tak pulangkan balik. Tapi saye dah pujuk dah die suruh buat untuk saye :) Kalau dia rajin dan sihat, dia akan buatkan la... Hehehe Suka! Kenapa saye suka baldu tekat ni? Sebab saye rasa dah jarang kan orang nak kembali ke zaman dulu-dulu tu. Lagipun saye pakai songket maroon, so ok la rasanyer. Walaupun ada terdetik di hati mau buat English Wedding, pakai dress bagai (pelamin sanding nanti di laman rumah), tapi memikirkan rasa cam tak sesuai je (takut time tu hujan!), jadi saye opt untuk songket. Lagipun parents saye kawen dulu pun pakai songket :) 


Korang boleh klik di sini kalau nak tahu lebih lanjut mengenai seni tekat. 
Dan kalau nak buat tempahan tekat, boleh lihat blog cecaboo ini... 


p/s: Harga untuk tekat memang mahal tau, sebab ye lah bukan senang nak buat, walaupun menggunakan mesin :) 

5 comments:

Nur Rawaidah Rahmat said...

mahal tapi berkualiti xpe dear. yerla seni kan =) hemmm tak ke nanti terlalu merah semua dear, takut tak naik pulak warna. kalo reen boleh kontrakan skit pun jadila. just my 2cents =)

Mysarah Rahman said...

bagus la u still nak kekalkan adat lama. org sekarang jarang sangat nak pakai songket ni sume (ckp pada diri sendiri jugak :D)

Xora said...

jelez ok baca tekat2 ni!! bantal nikah aku baldu, kalau tak disbabkan faktor masa, memang aku dah hantar buat tekat.

Reen Tart Nenas said...

nora: itu la pasal... tengah dok pk nie. karpet tu mmg xbeli lain la kan... guna je yg dh beli tu. tapi still ada back up alas nikah dr mak andam. nanti kite tgk camne... thanks ya :)

mysarah: actually nak merasa pakai seme jenis baju...ekeke

xora: xsempat ke? ada masa lagi nie... serius masa amik tu, terus tingat ko...

ZARA said...

arwah atuk belah mak dulu ada beli set cadar untuk mak kahwin dulu tapi rumah kami tu terbakar. so habis lah semua =(

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...