Nuffnang

Wednesday, September 7, 2011

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM..”

Bunyi macam senang?nah ni erti sebenar dia:“Aku tanggung dosa2 si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”


Nota: Terjumpa ini dari status fb kawan saye. Dalam maknanya. Dalam kita sibuk buat persiapan untuk majlis kahwin kita, mungkin ada yang segelintir terlupa, apa maksud sebenar erti perkahwinan tersebut. Penat jadi isteri hoke. Kecuali korang nak jadi isteri FAST FOOD. Semuanya dibeli. Hehehe Pastikan korang betul-betul bersedia bila buat keputusan untuk berkahwin. Kewangan haruslah kukuh sama ada untuk lelaki mahupun wanita. 

Baru-baru nie terjumpa kenalan saye. Happy married couple with 1 daughter. Beliau kata beliau tidak punya masa untuk masak. Suami kerja tak tentu masa dan balik kerja penat melayan anak. Jadi makan semua dibeli, walaupun untuk ke mulut sendiri. Tak berbaloi katanya masak sebab suami balik lewat. Tapi pada saye, kalau  dia sediakan something, mesti si suami akan cuba curi masa untuk pulang. Ataupun sekurang-kurangnya, apabila dia pulang ke rumah walaupun ketika kita dah pergi kerja, ada sesuatu di rumah yang boleh dia panaskan dan makan. 

Mungkin orang boleh kata, senang la cakap ko takde anak lagi. Tapi pada saye, walaupun saye takde anak lagi, tapi dari sekarang la kena mendidik diri sendiri untuk lebih rajin dan menghargai setiap masa yang ada. Ada anak ke takde ke sama je. Kalau dah malas tu, nak suruh buat apa pun tak boleh. Hehehe 

Owh ya, kebelakangan ini saye selalu rasa penat. Balik rumah tak larat nak buat apa-apa. Semalam pun makan lauk kari ayam yang saye masak pada hari sebelumnya. Serius tak larat nak masak. Mungkin sebab kurang rehat sebab time raya memang non-stop badan nie bekerja.

Tahniah kepada rakan blogger yang baru menimang cahaya mata. Kawan-kawan ofis saye pun ramai dah terima baby baru. Tumpang seronok untuk mereka :) Saye ketika ini gigih memikirkan macam mana nak cari duit tambahan, pasal nak pegi holiday jauhhhhhhhhhhhhhh dengan enchek suami. Jeles sama kamu Sya

No comments:

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...