Nuffnang

Friday, October 21, 2011

Jaga Badan Jaga Makan - Versi Reentartnenas


Salam dan Hi

PENAT! Baru lepas aerobik kat ofis. Saye berjaya mendapatkan kelulusan untuk buat aerobik bagi staf wanita kat ofis nie. Saye juga gembira sebab dapat menyumbangkan sesuatu untuk staf di sini. Dannnnnnn bagus untuk saye juga! Progress kuruskan badan? Saye mula work out dalam 28 September. Jadi setakat hari ini saye hanya berjaya kurangkan 3 kg sahaja! Tapi tapi, inches memang kurang! Sebab saye dah muat kembali pakai baju kurung moden saye, dah tak tersangkut di bontot dan boobs! Apa pun masih belum berpuas hati. Cuma turun 3 kg tu pun sebab saye takde la ekstrem diet. Kalau saye betul-betul jaga makan, pasti boleh turun lagi. Apa pun yang penting sihat dan kena sabar. Kalau kita terlalu paksa diri, memang la berat tak turun-turun. 

Apa saye buat? 


GYM 
Lunch hour saye memang tak makan sebab saye pegi GYM. Bertuah saye sebab di ofis ni kemudahan tu ada. Cuma mahu atau tidak je. Jadi saye akan burned kalori dalam 200. Paling kurang 150. Saye tak berlari di treadmill sebab saye bosan, jadi saye buat yang macam berbasikal tapi yang bukan duduk tu. Lepas tu, saye akan buat weight sket (angkat berat), tapi just boleh angkat yang 2kg-3kg je. More than that, memang tak boleh. Dan jangan lupa sit up! Memang bila tengok bentuk badan dalam cermin, sangat frustrated. Tapi kena kuat semangat! 


BERENANG 
Macam saye memang jenis suka makan. Jadi saye perlu kontrol pemakanan dan perlu senaman. Selain itu, saye pergi berenang sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Kenapa berenang? Ia membantu membentuk badan kite. Selalunya lepas berenang memang lapar giller, jadi kena la standby buah ke. Dan sekarang, saye mula aerobik. Jadi saye harap berat boleh turun lagi.


TAK MINUM AIR MANIS
Iye, jaga makan tu penting! Masa saye turun 3kg tu, saye memang tak sentuh air manis langsung. Just plain water! Tapi minggu nie langgar pantang, 3 kali minum Nescafe Tarik. Jadi kena bekerja lebih keras la. 



JAGA KALORI 
Owh apa saye makan? Untuk sarapan pagi dan tengah hari, saye ambil protein shake yang kalori kurang dari 100. Kalau taknak amik protein shake pun takpe. Yang penting kena rajin check kalori yang diambil tu. 
Macam saye, saye tak push diri sangat. Tapi saye cuba makan moderate. Dan malam memang saye makan, sebab saye memang masak untuk suami. Tapi jangan la melantak sampai tak hengat. Jadi pilihan menu pun kena bijak la.


SOKONGAN SUAMI 
Lagi satu, bagi yang sudah berkahwin tu, korang perlu mendapat keizinan dan sokongan yang padu dari suami untuk berdiet nie. Ye lah, kalau macam saye pegi swimming tu, kena la tanya kan, sebab nanti takkan suami duduk sorang2 kat rumah. Tapi macam saye untung sebab suami pun setiap Selasa dia ada futsal. Jadi saye pegi swimming hari selasa. Kalau sempat, tengah hari tu saye lari kejap g swimming. Hahaha 
Kena selalu berbincang dengan suami pasal diet. Macam saye, saye memang pesan pada suami, jangan paksa saye makan. Kalau saye nak makan, saye akan makan. Jadi takde la korang rasa stress giller kalau tiba-tiba dia taknak makan sebab korang tak nak makan. 


Mengenai berenang, saye memang tak pandai berenang. Jadi saye ambil inisiatif untuk pergi kelas renang. Saye mula kelas sebelum bulan Puasa. Dalam 8 sesi. Baru 6 sesi, saye dah pandai berenang. Tinggal lagi 2 sesi. Apa saye buat? Cari kawan-kawan ofis yang nak belajar berenang, dan cari trainer (yang saye nie memang trainer dari Kompleks Sukan Bukit Jalil). Kami pilih tempat yang dekat dengan ofis, jadi dapat belajar selama 1 jam lebih la. 

Bila saye dah mula pandai berenang, saye pergi berenang dengan kawan-kawan yang memang terer berenang. Dari situ kita akan lebih konfiden dan semangat. Ingat, kita perlu berkorban untuk dapatkan sesuatu. Walaupun saye perlu spend duit untuk menjadi pandai, saye sanggup, sebab memang suka. Untuk 8 session tu, tak silap saye dalam 100-200 jugak la. Tapi, berbaloi! 



Mesti korang tertanya-tanya kenapa saye beria-ia nak kuruskan badan kan? Tak nak mengandung ke? 
1. Saye memang ready untuk conceive dari mula berkahwin. Tapi belum ada rezeki. Dalam masa tu saye sibuk makan je. Cuba macam-macam resipi. 

2. Takut nak exercise sebab takut pregnant. Masa tu fikir, macam mana kalau aku tengah-tengah berlari, pastu tiba-tiba miscarriage, mesti aku rasa menyesal! Berpegang pada fikiran negatif tu, saye memang totally stop. 

3. Setiap bulan asyik kira jer, bila waktu subur. Sibuk baca tanda-tanda hamil. Sedih giller sebab period. Kalau boleh taknak period datang. Jadi secara tak langsung, saye menjadi stress tanpa saye sedar. 

4. Bila saye lewat period hari tu, saye jumpa doktor dan doktor suruh tunggu dulu. Saye tanya doktor mengenai exercise. Doktor cuma cakap, kalau u tengah baring pun, kalau nak miscarriage, akan tetap miscarriage. Kalau Allah tak izinkan, ia tetap tak jadi. Mula dari situ, saye decide untuk kembali kepada rutin asal. Sekurang-kurangnya, saye tidak terlalu berharap walaupun jauh di sudut hati memang la nak. Tapi at the same time, rasa macam tak puas berdua :p 

5. Jadi saye mulakan aktiviti sebelum kahwin, kecuali futsal. Sebab saye memang serik bola selalu kena dekat perut. Walaupun memang seronok main futsal, tapi memang saye bersara terus la. Lagipun tak pandai main. Jadi saye stress. 


6. Bila jadi macam ni, saye perlukan sesuatu yang menggembirakan hati saye. Dengan bergiat aktif, saye rasa hidup saye lebih bermakna. Walaupun tengah-tengah aerobik tadi saye terfikir, ntah-ntah pregnant kot, tapi saye macam, takpe la. Kalau ada rezeki ada. Apa pun, kena ENJOYYY. 

7. Fikir positif. Kalau saye berjaya kembali ke berat asal, sekurang-kurangnya saye tak perlu la bekerja keras kot tiba-tiba mengandung dan gemokkk giller. Hehehe 

Rasanya macam sudah melalut. Hahaha masuk jugak hal isu sensitif. Nak tau tak? Saye paling stress masa raya tahun nie. Kebanyakan kawan-kawan, semua ada baby. Jadi bila pergi raya kat rumah, saye macam rasa kekurangan giller dan rasa cam OK, AKU TAK BOLEH JOIN TOPIC KORANG! Dan saye paling tak suka, bila orang bersimpati dengan saye. Hellooooooooooo aku bukan dah 10 tahun kawen hoke. Jadi sebab tu saye akan bawa Tab saye ke mana-mana. Kot ala-ala, tengok semua sibuk cerita pasal anak, I main game je! 

Apa pun, saye nak baby girl, pasal pasti cute macam saye! 

Suri Cruise


14 comments:

PussyCat said...

eh yang i rasa lagi bagus u diet sbb kalau pregnant pun u kena jaga makan kan?lagi pun i rasa aerobeek x la harsh sgt..rezeki dtg cepat atau lambat je kan..dah lama i x pg body jamming,rindu plak..bersemangat bila tgk u bsemangat!hiks!btw,ur swimming class gives me idea on what to do list for me and hubs!tq reen!

Cik Hazz said...

bestnya opis ada gym. boleh enjoy gi gym ngan opismate kann.. i ni nak exercise tgk mood. biasanya mmg kemalasan lah. hehehe. teringin sangat nak belajar berenang tp malu je rasa. class you tu kat mana? Puchong ehh.
i understand ur feeling sbb i pun rasa yg sama bila gather ngan ex-skoolmate. diorang dah lama kahwin & masing2 dah ada baby. excited nak jumpa tp bila dah jumpa selalu rasa mcm 'ok, not my topic!'.. and setiap kali jumpa pun mcm tu. saba yo lah.

aNNor said...

adoi...susahnya mau kuruss...

Reen Tart Nenas said...

pussycat: betul2. u baru kawen kan? so kena jaga badan jugak. hehehe jgn jadi mcm i, dah 9 bulan kawen, baru nak sedar diri dh gemuk.

cik hazz: i swimming kat putrajaya maritime. my office kat cyberjaya. i dok kat putra perdana puchong, so mmg dekat kalau nak g putrajaya maritime, coz bukan kat town pun. owh, ingatkan i sorang je rasa gitu. nak plak kalau g rumah kawan my husband, dengan seme org pun i tak kenal, lagi la mati kutu.

annor: tau takpe. susah kalau jenis kuat makan mcm i nie.

CikPuan Fara said...

hi reen! kita in the shoes hokeh. i pun nak berat lepas kawen. almost 6 kg! melantak je kejenya kan.. mana tak cam dipam2 ekekeke.

n i lepas raya start workout.. mula2 skipping n jogging tapi i stop skipping sbb takut kot2 miscarriage! sindrom samala heheh. cuma jogging 2hari sekali. tu pun lari2 anak je ;p

jgn stress tau. i lagila dah setahun 5bulan kawen. mmg nak sgt baby n selalu jeles dgr org pregnant huhuh tapi sekarang i percaya kalau ada rezeki baby msti ada jugak takkirala kita watpe pun.. sementara ni jom spend time dgn hubby puas2 ^^

FatinNadiah said...

reen. seriously you're just like me. tak sport sbb takut pregnant.
tiap masa asik kira bila ovulate, bila the next period. lewat ke tak lewat.
secara tak langsung stress.
dlu pernah sampai tak period 3 bulan.
now control makan. bfast je makan nasi, ptg ngn malam tak makan nasi, makan mknn diet. huhu.
lepas tu jogging. fikir2 balik, kalau nak miscarriage bila2 pon boleh kan?

lastly, thanks info2 yg u provide. berguna utk i gak. :)

MiYOKO SuKi said...

bestnye leh erobik..lama tak bererobik...

berenang mmg best...tp, dah lama tak berenang..tkt dah lupa je niii...hahaha...

cicayanki said...

wow reen!! good job!

myself i walk and jog atfer school. sekarang dah autumn, so tak panas sangat. like you, i dont take sweet drinks and control my calories. the food and drinks here tulis berapa calory, so from there i monitor my calory intake :)

myself too have seen changes in less than a month. i eat what whatever i want, but i watch the amount :)

all the best my dear!

ps: what's your target? how many kgs you plan to shed?

Reen Tart Nenas said...

cicayanki: i target nak loose lagi 6 kg. perlu kembali kepada 56kg. actually kalau dlm 56-57 kg pun dah ok. owh, tapi amat susah ok utk sekarang nak cecah ke 60kg pun! kat mana la lemak nie menyorok. now i dah mula balik habit minum air manis during weekend. so memang kena kuatkan semangat semula ok. tp betul, control benda2 manis nie, insyallah senang nak turun.

Reen Tart Nenas said...

Fatin & Fara : kan? memang kena jaga badan juga. dan at the same time perlu juga berusaha utk preggy. apa pun, jgn stress sgt. macam saye kan, saye tak baca blog cerita pasal baby, sebab ia memang buatkan saye sedih!

Reen Tart Nenas said...

miyoko: ishkkk tak lupa nyer :)

cicayanki said...

hehehe, you can do it reen :) you have your husband and you have fun activities to do there like aerobics and swimming. so much fun than running alone, hehe!

dena punya weight was 49.6kg but i am only about 153.5cm tall. so mmg nmpk chubby la kan sebab im small. in the last month, i lost about 1.5kg, now i am 48kg. one more kg to go :D

reen, i know how you feel about babies. im not married, soon to be but almost all my friends ada babies. so i feel you my dear.

but insyaAllah your rezeki and mine akan datang. we pray together ok :)

Reen Tart Nenas said...

cicayanki: betul2. weight nie kena ikut tinggi jugak. i punyer target skang memang nak turun sampai 60kg dulu. so dah lega sket kalau cam tu.

itu la. kena sentiasa happy je bila bab2 nie. so sekarang just kumpul duit utk pegi bercuti je :)

Rina Lia (◕‿◕)✿ said...

rina pon nak diet :(

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...