Nuffnang

Tuesday, December 14, 2010

Reveal 1: Si Jengkel di Majlis!

Salam dan Hye...


Stress bukan kalau ada orang yang sangat menjengkelkan pada hari bahagia anda? Kamu mahu jadi yang terbaik, buat yang terbaik dan memberikan segala yang terbaik yang ada pada kamu, tapi ada orang yang sibuk cuba merosakkan hari bahagia kamu. 


Saye juge tidak terkecuali. Berlaku sewaktu saye bersanding. Owh ya, semua nya kebetulan. Saye tak mahu dia menjadi orang yang ke hadapan, tapi terpaksa sebab dah tak de orang lain dan saye pun tak jumpa dah mama saye masa tu. Owh ya juge, saye sedih sebab tak dapat berarak lama dengan baju songket maroon saye yang chantek itu, dengan sanggul 3 saye yang saye beli itu. Tapi takpe, itu masih boleh dimaafkan sebab apa pun pendapat mereka yang lebih tua harus diambil kira. Lagipun majlis baru bermula, saye takmo buat hal! 


Masa menunggu ketibaan suami di depan pagar rumah, owh ya, saye di 'sound' supaya tidak senyum lebar! Pendek kata, jangan senyum menampakkan gigi. Tahukah kamu saye mempunyai gigi taring di mana, kalau saye tak senyum nampak gigi, akan nampak la kecacatan senyuman saye bile saye senyum menutup mulut. Dan saye juge rasa tak selesa seperti ada benda yang tersangkut di mulut saye? Tahukah kamu bahawa saye ini memang bermuka garang dan kalau saye tak senyum nampak gigi, orang akan ingat saye kena kawen paksa? Tahukah kamu? Iye kamu tak tahu, pasal kamu sengal! Huh, tapi bila suami dah sampai dan saye dah bersalam dengan suami, masa menuju ke pelamin, suara si Jengkel itu tak kedengaran lagik. Owh ya, orang ramai giller hoke masa nie. Saye suke! Kawan-kawan suami dan kawan-kawan ofis yang lain pun ada yang sesama berarak sekali. 



Sampai di pelamin, owh, saye sangat panas hati. Dah la saye rasa malu giller sebab bersanding depan ramai orang, pastu si Jengkel itu terus memainkan peranan untuk 'sound' saye supaya jangan senyum beria sangat! Ia, jangan senyum beria bermaksud jangan nampak ko happy sangat sebab dapat laki! Owh si Jengkel, dah memang saye gembira, salah ke saye senyum. Saye sangat mengalami tekanan perasaan ketika itu. Xora & Wan Laling sentiasa ingatkan saye supaya senyum. Mereka terbaekkk kerana betul-betul duduk di depan saye masa bersanding bersama suami masing-masing! 


Kalau la saye ketawa cam budak tudung pink itu, sure si Jengkel histeria! 


Owh ya, saye seronok mengarah-arah orang kat atas pelamin. Yang jadi mangsa Xora dan Wan Laling! Dah la dengan Emcee tak sebut nama seperti di senarai merenjis saye. Owh ya, beliau lupa nak sebut senarai merenjis pakcik makcik untuk sebelah suami saye. Hanya Ibu Ayah dan Nenek sahaja dia sebut. Owh ya, masa tu memang dah malu dengan Ibu Mertua. Tak tau la dia terasa hati ke apa, tapi lepas majlis saye dah minta maaf. Senarai merenjis saye memang lama, sebab ahli keluarga mama dan babah ramai. Jadi setiap orang yang datang merenjis, dia akan sebut perkara yang sama mengenai ada item yang takde untuk merenjis. Owh si Jengkel, sebelum-sebelum nie memang ada 3 jenis je item untuk merenjis; Air Mawar, Bunga Rampai, Beras Kunyit. Benda-benda lain tu tak pernah nya pakai. Seingat saye, ahli keluarga saye masa kawen dulu pun hanya guna 3 items tu sahaja. Kenapa si Jengkel mau merosakkan mood dan majlis saye?


saye suke senyuman saye! 


Boleh dikatakan saye kurang berjaya mengatasi masalah itu. Tapi tiap kali pandang wajah 2 sahabat baik saye itu, baru la saye teringat, iye, saye perlu senyum. Pengapit saye pun asyik minta saye bersabar. Tapi, takde nyer saye nak dengar cakap dia. Saye tetap senyum sampai nampak gigi. Saye dah bayar OP memahal, sudah pasti saye tak nak saye nampak buruk! 


Konklusi:
B2B, sila bersedia dengan sebarang kemungkinan. Sehebat mana kita merancang, pasti ada perkara yang tidak diingini akan berlaku. Kita tak tahu apa yang ada dalam hati orang. Kadang-kadang orang dengki ini akan buat onar pada masa yang dia sendiri tahu kita tak mampu nak menjawab. 


Untuk saye, kenangan itu saye akan ingat sampai bila-bila. Dan nota ini, akan menjadi panduan untuk anak-anak saye nanti :) 

10 comments:

hana yoriee said...

oooo..sy pun rimas dgn semua si jengkel2 reen..tensi..

azlina aziz said...

Hai Reen! :p Selamat pengantin baru. Tentunya sekarang sedang menikmati manisnya kehidupan rumahtangga :p Owh, kalau saya, memang sangat2 geram kalau ada si Jengkel itu. Nanti bila anak kawen, awasi anak ketat2 supaya tiada si Jengkel itu lagi. Hehehehe :p

:: Princess Violet :: said...

anak anak?? kewl.....mcm auf and aisy kah??

Xora said...

waaaooo.. ko lazer wan dalam gambar diatas ye. aku report sama dia!! p.s aku benci org sibuk. ko tak tau apa2 so jgn nyibuk. gi makan smp kenyang boleh?

Reen Tart Nenas said...

hana: itu la pasal. mereka sgt sebok!

azlina: alhamdulillah, semua nye ok skang. owh ya, pembaziran dpt dikurangkan :) itu yg penting. hehehe

violet: owh, tp mau gegurl & boy :p

xora: ko sebokkk! die tak hot, tapi cute :p uwekkkk muntah skang.

gurlarroche said...

asal muke senget ittew ko letak ? cesss... x pe x pe, aku anggap tu pujian tahap ekstrem dr ko ;p

Reen Tart Nenas said...

itu je gambo yg sesuai... ekekeke aku curik dr lutfy :p

natrah jaafar said...

kat mane2 majlis pon x kire la kecik ke besar mesti wujud si jenkel ni..eeee..meluat..majlis sendiri pon belom tentu perfect kan...

Cik Puan Fia said...

hai reen selamat pengantin baru....biasalah org mcm tu....sentiasa wujud di majlis kawin...heheheh

zareena said...

siapa si jengkel ni reen? one of our aunt ke? scaryyyyyyyy ........

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...