Nuffnang

Monday, December 13, 2010

Review Part 1: Majlis Akad Nikah-Menu-Pelamin DIY

Salam dan Hye...

Tengok ticker kat sebelah, dah 2 minggu 3 hari saye jadi isteri orang :) Perasaan? Rasa diri dihargai dan saye boleh tunjuk skill memasak saye pada suami :) Setiap kali masak, setiap kali itu akan tanya sedap ke tak :p Dan selama 2 minggu ini juge, belum ada tanda-tanda nak bergaduh. Selalu saye la yang cari pasal. Tapi mungkin sebab dah jadi isteri kan, jadi kite tahu tanggung jawab. Jadinya takde la nak bergaduh-gaduh kan? Hehehe ok, cukup la pasal itu. Sekarang nak review pasal majlis nikah dan sanding saye. Owh, kalau entri menjadi panjang, saya akan spiltkan review keh? :)

Majlis Nikah (26.Nov.2010) Jumaat 8.30 malam

Sepatutnya kami bernikah pada 27 Nov pagi, tapi disebabkan tok kadi bercuti pada tarikh tersebut, jadi kami sebulat suara setuju bernikah pada 26 Nov, selepas Isya'. Tunang saye (masa tu tunang ok), dah sampai ke rumah singgah tengah hari tu, jadi takde la rushing untuk majlis nikah pada malam tu.

Dengan sekali lafaz, saye sah menjadi isteri en tunang :) Owh ya, patutnya masa suami saye lafazkan akad, saye duduk di pelamin DIY mama saye. Tapi entah macam mana, tok kadi tu panggil suruh duduk sebelah en suami untuk tanda tangan borang. Alih-alih je tok kadi tanya boleh tak saye duduk di situ sehingga habis majlis, hehehe takkan nak kata tak boleh kan, jadi saye duduk la atas tikar tu tanpa alas. Naik kematu montot hoke. Alas saye dah digunakan untuk letak kat pelamin nikah, jadi memang tak boleh amik dah, sebab dah ditutup dengan karpet shaggy :( Dah la baju tu manik-manik kan, memang saye tahan kaki kebas and duduk dalam keadaan tak selesa la.

Ini la kedudukan saye semasa akad nikah. Tudung biru - Cik Yatt.
Sumber: Xora


Tapi alhamdulillah saye dapat atasi semua tu sebab kebetulan pengapit saye, Cik Yatt duduk sebelah saye. Kalau tak memang kesengalan la duduk sensorang kat situ :p Harap-harap Abg Ranggie dapat amik shot terbaek masa akad nikah tersebut :)

dari camera henpon cap ayam. Syg suke pix nie B!


Menu Makan Malam

Semuanya ditempah dengan katering. Owh ya, walaupun majlis saye di rumah, tapi mama dan babah hanya amik katering sahaja untuk majlis saye. Senang dan Mudah. Dari la makanan tetamu, hiasan meja beradap, kanopi, meja dan kerusi, semua nya di ambil dari Paya Luas Katering. Masa majlis tunang saye dulu pun amik dengan katerer yang sama. Katerer ini sangat tidak berkira, mungkin sebab dia kenal mama saye kot.
Tapi alhamdulillah, urusan makan diserahkan bulat-bulat kepada katerer. Nanti ada masa saye review tentang katerer k.

Owh untuk makan malam, walaupun makanan ditempah dengan katerer, tapi mama saye sempat juga buat Masak Tempoyak Ikan Patin dan Sambal Jering (Jering semai tau, yang keras tu). Saye tak membantu sangat sebab sibuk dengan urusan di dalam bilik pengantin. Jadi mama saye dan 2 adik saye dan kawannya yang sibuk memasak. Tidak la masak banyak, cuma ikan guna 10 ekor je. Sebab memang niat, kalau habis lauk tu, kira habis la. Siapa cepat die dapat. Lagipun tak pasti kaum keluarga suami makan ke tak Ikan Patin, sebab ada sesetengah orang dia tak makan pasal ikan tu kalau tak pandai masak, akan berbau hanyir. Eih, tapi mama masak sedap!


Yang kiri berkuah, Ikan Patin - Yang kanan cam sejemput sebelah ayam tu, Sambal Jering.
Sumber: Xora
 (Wan Laling, aku tau ko tak dapat makan - sape suh x dtg :p. Tapi insyallah, aku open table Tempoyak Ikan Patin kat umah aku nanti. Eih, Xora! Kamu juge dijemput!)


Pelamin Nikah DIY

Sumber inspirasi untuk pelamin nikah DIY adalah dari pelamin ini.



Sumber: photoaura.net
 Bezanya, rumah di gambar itu luas. Jadi saye bincang dengan mama, dari saye abeskan duit untuk buat pelamin nikah yang harganya dalam RM300, tetapi tidak menepati citarasa, lebih baik kami buat sendiri. Saye cuma sewa stage kecil dari Ckin Anggun Collection Temerloh (dapat harga murah sebab amik pakej pelamin sanding & baju dengan Butik). Untuk langsir dan tirai, mama beli kain di Kamdar dan hantar pada Mak Ngah saye untuk jahit. Semua ini dibuat awal-awal lagi. Langsir saye tu masa dalam bulan Sept / Okt pun dah siap. Mama takmo buat kerja last minute. Untuk bunga, mama cuma tempah dari kedai bunga yang juga telah buatkan dekorasi hantaran saye. Owh ya, bunga hiasan untuk bilik pengantin pun ambil dari kedai ni. Kebetulan, tokei kedai kawan mama, jadi senang sket berurusan :) Nama kedai: Mega - sebaris dengan Mamak Old Town Kopitiam di Temerloh. Karpet shaggy tu, kebetulan mama pun ada, jadi kami pakai yang tu je sebagai alas stage. Untuk nampakkan macam 3 tingkat, saye letak alas nikah yang Butik tu bagi (lagipun alas tu nipis sangat, xbest). Hasil Pelamin Nikah DIY mama saye... tadaaaaaaaaaaa


Pelamin DIY - camera henpon cap ayam
 (Mungkin pada pandangan orang pelamin nikah saye tak cantek, tapi ok la kan)-Mama buat dengan sepenuh hati. Mungkin dalam camera Abg Ranggie akan nampak hebat!)

Pomander ball yang tak jadi di DIY saye beli di Sin Yin 1 dan juga di KK Home Deco Ampang 2. Duit masa tu dah takde untuk beli banyak-banyak :(


Nanti saye sambung cerita tentang dekorasi Bilik Pengantin yang juge di DIY oleh mama saye!


Mama Saye yang Hebat!



Kiri - Adik saye - Neisya & Kanan - Mama saye :)



9 comments:

Ajwedding said...

wow..best nya mama reen byk yg membantu..he3.
oklah pelamin..kadang2 apa yg kite buat sendiri tu lg puas than beli/sewa..

reen, u dulu scool abs ker

Reen Tart Nenas said...

mana2 mak pun akan bantu anak nyer :)
a'a

Anonymous said...

reen peen...nape aku tak tau ko de blog nih..aku bru buka nih...haha..santek ar pe pelamin nikah ko..weh..amcam skang? ade muntah2 tak...aku sakit teruk weh..gastrik berbagai..nyway, take care, n jage kesihatan k...ak dah add blog ko ni dlm list fav. kt pc aku...hihi,pape leh aku tau perkembangan ko t...aku takde blog..tp silent reader...huhu..semoga cepat menimang cahaya mata k..:) ~norhaslia hassan~

Reen Tart Nenas said...

lia! aku malu! tersentap aku nampak reen peen! teruskan jadi pengikut setia aku... hahaha aku yg poyo. lum muntah2 lagi :) aku semangat jadi isteri yg rajin masak...

Anonymous said...

hi! sy nurul.. nnti leh tak buat review utk catering at ur mjlis? tgh survey utk catering.. thankss =)

Reen Tart Nenas said...

Hi Nurul! harapnyer mau catering yang side Temerloh la kan? Utk yang Shah Alam, saye tak recommend la katerer tersebut.

farahfatihah said...

reen nnti review pasal tudung pn V tu ek

Reen Tart Nenas said...

owh Farah, bleh tak takmo review? sebab tu x mention langsung psl sape vendor tudung itu. adoiii serik! skang nie mesti die rajin gugel nama sendirik kan pasal die dah tau ramai org komplen kan?

Anonymous said...

nurul here.. haah.. catering utk temerloh.. buntu lah sbb 1st wedding dlm family & tak banyak sgt review.. hope ur review nnti bole mmbntu.. thanks!=)

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...