Nuffnang

Monday, December 27, 2010

Review: Vendor Pelamin

Salam dan Hye...

Terima kasih kepada Putri & Amani (dik, akak tak jumpe blog awakkkk-sori) kerana sudi order tartnenas dari saye. Maaf ya kena tunggu saye sebab kelam kabut keluar dari majlis kenduri. Dan yeayyy! Saye berjaya menyarung baju masa bertunang dulu dengan jayanye... Hehehe

Okeh, kali nie nak review tentang vendor untuk Pelamin Sanding saye di Temerloh Pahang. Harap membantu bagi B2B yang berasal dari sana. Saye pun mempunyai masalah juga masa nak survey bridal yang sesuai di sana. Ye lah, tak banyak review di internet.

Misi saye mencari bridal, bermula selepas saye bertunang tahun lepas. Jadi hampir setahun juga saye mencari. Walaupun masa tu belum ada tarikh, saye dah mula ke setiap bridal yang berpotensi di Temerloh itu untuk tanya soal bajet. Masa tu saye memang dah terfikir mahu pakai songket, sebab mama pernah cakap, pakai songket pun cantik. Dipendekkan cerita, saye jumpa songket idaman.

Masa tu fikir nak songket hijau lumut selepas jatuh cinta dengan songket kawan saye, Husna ini.


Husna nie memang cantik! So pakai ape pun cantik dah. Memang kulit die original gebu & putih hoke!

Tapi selepas saye bawa mama ke bridal tersebut, jumpa plak songket maroon. Melihat songket itu masih baru, jadi saye opt terus untuk itu. Owh ya, pakel yang saye ambil dalam 1K++ Tapi masih murah hoke berbanding bridal di KL/Selangor. Itu pun saye dah minus make up dan baju persalinan. Owh, saye takmo hoke sesi tukar2 baju nie. Yang saye amik:

1. Sepersalinan Baju Songket L & P
2. Pelamin Sanding Lengkap (memang mereka boleh ikut tema saye)
3. Pintgu Gerbang (Arch) (ikut tema)
4. Stage untuk pelamin sanding
5. Aksesori untuk lelaki - Rantai, Tengkolok, Keris
6. Aksesori untuk perempuan - Kasut, Veil & Crown (tapi saye tak pakai ini, sebab saye mahu sanggul aje)
7. Payung (saye pun tak pakai yang bridal, sebab warnanyer tak sesuaiii)

Tak semua yang diberi, saye guna. Sebab ye lah, contoh payung, baju saye maroon, dan payung yang diberi merah! Jadi  tak sesuai bagi saye. Jadi awal-awal lagi, saye dah sewa payung lace putih dari Huda. Walaupun saye amik pakej bridal, tapi ada sesetengah perkara, saye gunakan idea sendiri.


Kawan-kawan saye pun memang ramai amik dengan bridal nie. Make up diaorg pun cantik. Tetapi, disebabkan saye memang dari zaman belajar lagi dah bercita-cita nak amik MUA dari KL, jadi memang saye tak amik la make up dari Mak Andam di bridal. Lagipun, saye free hair, saye bimbang juga, apa yang saye nak tak dapat dibuat oleh bridal. Jadi untuk memudahkan saye dan tidak menyusahkan bridal untuk melayan karenah saye, lebih baik saye amik MUA kan?

Untuk pelamin sanding, pekerja datang pasang pada hari Khamis petang. Saye risau juga sebab bridal kata nak datang Rabu. Tapi mungkin sebab banyak tempat mereka nak pergi, jadi mereka hanya sampai pada Khamis petang. Tapi takde masalah buat saye, sebab majlis pun Jumaat, jadi sempat lagi.



Pekerja baru sampai. Suka masa nie sebab dah nampak bunga Arch mengikut tema.


Pelamin Sanding yang dah siap di pasang. Nampak kosong bukan?

Ingatkan ada la kain untuk tutup stage, sekali takde daaaa.Dengan idea kreatif dari mama dan saye, kami tambah karpet merah yang digunakan masa nikah, untuk tutup stage pelamin tersebut. B2B, jangan panik bila ini berlaku, selalunya bila tak dirancang tu, macam-macam idea keluar. Jadi hasil sebenar pelamin sanding saye, macam nie:


Tadaaa. Lampu candelier tu lupa plak nak pasang :p

Alas pasu bunga tu saye gunakan alas dulang hantaran masa bertunang. Nasib baik saye menggunakan warna yang selamat. Owh ya, saye bersanding di porch tepi di laman rumah. Alasan kenapa takmo bersanding dalam rumah? Sebab saye akan stress kalau tengok ramai orang bersesak-sesak dalam rumah saye. Lagipun untuk mengelakkan kot la ada 'pencuri tak diundang' ke masuk dalam rumah kan. Jadi saye putuskan mahu sanding di luar. Dan keputusan saye itu tidak dihalang oleh keluarga saye. Lagipun senang nanti nak panggil untuk merenjis :)
 

-photo removed-



Rumusan: Untuk B2B yang diluar KL/Selangor, jangan memandang rendah dengan bridal di kawasan anda. Mereka juga ada hasilkan koleksi baju yang cantik-cantik dengan harga yang jauh lebih murah dari di bandar besar. Baju mereka juga up-to-date. Sebenarnya, ada 3/4 bridal yang mampu memenuhi impian majlis saye, tetapi sebab utama saye memilih C-Kin Anggun sebab saye dah lihat sendiri hasil dari kerja tangan mereka di majlis kawan-kawan saye. Jadi mana-mana B2B yang nak cuba tu, boleh la ke C-Kin Anggun ya!

Bridal yang saye amik, C-kin Anggun Collection Temerloh. Jadi sesiapa yang berminat, boleh hubungi no di bawah:
Kak Idah : 019-9320162

C-Kin Anggun pun ada Cawangan di Daerah lain di Pahang. Mereka pun ada blog, tapi lebih baik korang ke kedai terus. Sebab dalam blog nie, tak banyak pun koleksi yang baru-baru :)






5 comments:

Xora said...

1. ko bias. ko promote C-Kin Anggun pasal ada nama Anggun kat belakang tu. ko nye emel pun ada perkataan Anggun kan?

2. Ngapa gambar ai takde. ai pakai baju songket gak. ai tak gebu? *slap

3. EL ye... heheheh

rose said...

pelamin cantik n simple..

pki baju songket 2 smpi bila2 pun tetap nmpk cantik..tak telan dek zaman.. =)


thanks 4 the review..senang hati bila tau ada butik yang ok kt temerloh wlpn xkan amik full pakej..hehe..

Putri Qaseh said...

Reen, Tart kamu sedap..dlm kete je saya xsabar dah melantak tart kamu..betul kata kamu jgn pandang rendah Butik di kawasan kite, kadang2 mereka mampu menjanjikan yang lebih baik dari yang kita jangkakan..Sebab Tunang saya pun dari Pahang, jadi saya tahu..

Elya Roza said...

suke songket yg reen pakai tu..mmg impian elya jugak tuk pakai songket..hehe

Reen Tart Nenas said...

Xora: 1. Promote pasal dia vendor yang kategori bagus. Sebab utama amik, sebab nama kedai sama ngan nama aku :p
2. Ko songket kategori mahal. So tak termasuk dalam kategori aku yang sewa songket ini hoke.

3. aku tak EL, aku erkkk xsehat :p

Rose: Hah, best rasa ada orang pahang kat sini. Saye dulu susah nak cari info pasal bridal di temerloh

Putri: Nasib baikkkkkkkk sedap! Risau saye. Nanti boleh order lagi. Yuppp, kadang2 mereka juga ada pilihan yang menarik

Elya: setuju kamu pakai songket! :) tak panas pun :)

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...