Nuffnang

Friday, January 14, 2011

Penat Seorang Isteri

Salam dan Hye


Tiada hal-hal 'intim suami isteri' yang akan diceritakan. Hanya berkongsi rasa dan pengalaman. Pada mula menjadi isteri, semua seems normal, pagi pegi kerja, balik kerja on time (dulu selalu balik lambat, skang kena awal), balik rumah masak, makan, gosok baju, tengok TV dan tido... Esok pagi bangun, dan meneruskan rutin yang sama. Hujung minggu, cuba untuk berehat, tapi ada je hal yang perlu disettlekan. Since kami duduk berdua, banyak juga hal-hal rumah yang perlu diselesaikan. Syukur juga tindakan bijak saye untuk pindah awal ke rumah yang kini diduduki bersama, memudahkan urusan kami. Sekurang-kurangnya selepas kahwin, dah boleh terus duduk bersama. Syukur juga barang-barang asas dah ada, jadi tak perlu la keluarkan duit 'selepuk' untuk beli barang rumah. Susah senang kami berdua. 


Saat indah bersenang lenang hanya dalam masa 2 minggu je kot. Lepas tu mula dengan keadaan yang memenatkan di mana kerja bertambah, saye perlu balik lambat dan suami seperti biasa perlu kerja luar setiap hari, urusan kelaurga. Penat? Iye memang penat. Walaupun begitu saye enjoy momen yang ada bersama. Jadi korang, siapa kata jadi isteri tak penat? Hari-hari pun kena pegi nak bagi suami makan apa. Kerja rumah yang perlu dibuat. Kadang-kadang saye akui, balik kerja dah penat, siap masak semua, saya akan duduk terus depan tv. Nak lipat baju, gosok baju semua tak larat. Tak tahu la macam mana dah ada anak nanti kan? Sama ada saye bersedia untuk itu atau tidak. Syukur suami banyak membantu. Cuma apa yang saye rasa hilang ialah, saat berdua nak pergi berjalan macam masa belum kahwin. 


Pernah kawan saye cakap, 'ko tau perlu masak, sebab hanya untuk bagi 2 mulut makan je. tak worth untuk penat'. Saye? Owh, cukup la suami makan di kedai. Air tangan saye, walaupun tidak sehebat air tangan mamak yang buat roti canai (iye, suami saye dan mamak tak dapat dipisahkan kot :p), saye tetap mahu masak juge. 


B2B, kahwin ini bukan untuk seronok aje, bangun pagi tengok muka suami, sebelum tidur ada suami di sebelah, ada orang boleh jadi driver, kahwin ini perlukan komitmen yang sangat besar. Dan juga pengorbanan. Kita kahwin bukan dengan suami sahaja, tapi juga dengan keluarga mereka. Bijaklah mengatur masa untuk diri korang berdua, masa bersama keluarga suami dan juga keluarga kita. Banyak hal yang tak dijangka akan berlaku, jadi bersedia lah setiap masa. Baru 1 bulan 2 minggu saye kahwin, tapi saye masih cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan baru.  


Mungkin selepas nie 'Penat Seorang Ibu?'

20 comments:

Xora said...

lai lai datang cuci rumah baru aku dan dzulq.. lai lai *off topic sikit.

Unknown said...

memang reen..hanya yang da kawen je tau penatnya macam mana..bukan pikirkan yang best2 saje kan?

Reen Tart Nenas said...

xora: aku schedule post nie kura ptg kang, ngape die kuar skang? sila bgtau date n time, akan kami pegi kalau tiada ape2 :)

zaa: betul2, penat weh kawen... camne la mak2 kite jaga anak2 dulu...

farahfatihah said...

semua penat tu ganjarannya pahala sbb kita berkhidmat utk suami..subhanallah

Amalina said...

hye reen,

baru dpt singgah ur blog sejak u tinggalkan komen kat mine..adoii
nway..just notice that my blog is linked to urs..nanti i add urs ek =)

and cant wait for the entry "penat seorang ibu" nanti bleh kite bertukar pengalaman..hihihi =)

Bushra Tajuddin said...

ye setuju! sape kate jadi isteri tak penat? tapi penat yg indah kann..??

:)

Elya Roza said...

Mungkin selepas nie 'Penat Seorang Ibu?'>>> aminnn kannn :)

fia said...

hai reen..
betul kata awak jadi isteri kadang2 memenatkan bagi isteri yang berkerja..sangat mencabar, balik nak kena masak, kemas umah.. sb klu kita tak buat alamaknya berhabuk lah umah....tiba2 teringat ibu yang membesarkan saya...sungguh gigih...

Reen Tart Nenas said...

farah: penat utk suami xpe, nie penat pasal hal2 lain nie

amalina: byk blogwalking :) saye pun lupa kenkdg

nyomel: yang indah??? hahaha xtau la... itu tanggungjawab :)

elya: doakan! doa elya jadi wife cepat2

fia: tau xpe. penat, tp seme nak buat :)

.: an :. said...

an pernah dgr 1 slot motivasi kt radio... lakukn sesuatu kerana tanggungjawab... mgkin terasa penat. tp kalau kita lakukan krn kita kasih+sayang... mgkn kepuasaanny lebih terasa. hidup ini lebih indah jika kita byk 'memberi' kan?

renungn utk diri juga...
neway, nice entry dear! =D

LisaLisut said...

ye betul tu Reen.
i pun syukur sbb dh move in dlu dlm rumah yg bakal nk duduk pas kawin. skrg tgh nk cuba penuhkan rumah dgn brg2.hope by the time dh slmt kawin semua complete.hehe.

serius penat okkkk walaupun berdua.i yg bujang ni, balik keje,masak utk diri sndri sbb nk jimat okk.takde makna tak baloi.baloi je..beli brg utk seminggu sebulan br abis.heheh.

masak sndri lagi puas.jimat :)
tp letih gila la jugak hehe

Bushra Tajuddin said...

yerppp.. indah sbb byk pahala wooo.. ;)

Unknown said...

walapun penat tapi bahagia kan reen =)

Lady NK said...

nice one!! :)

join gak..amiiiinn

Unknown said...

jgn risau sgt pasal penat.. sbb org yg tersayang sentiase disisi.. :)

KNS said...

moge2 rezeki dpt jd ibu pula lepas ne =p

hehe..

Anonymous said...

reen...sesama la kite tgu n berdoa byk2 rezeki anak k..serius penat wehh...aku kkdg smpi nanges..tp cpt2 lap...kejap jer, cover takut laki aku prasan hihihi...tak sangka ko pun sama gak yee...keja melambak, n nak bg masa ngan husband n family mmg susah kan...aku duk ngan family mertua aku..lagi penat..ase dah lama aku tak bgn pukul 10 pagi..weekend pun 6.30 pagi! hehehe...pape pun semoga kita sesama tabah n kuat untuk menjadi seorang isteri :)

Reen Tart Nenas said...

lia, ko eik? harap ko tabah. aku penat ngan suami xde ape, sbb berdua je kan. buat keje umah mcm biasa je. tp sbb penat disebabkan hal dan org lain, tu yg xsanggup tu... kdg2 org ingat, duduk berdua nie boleh bersenang lenang. pelik kan?

Fifie said...

penat seorang ibu? ermm..x sabar ni.. :)

Asz Miza said...

alamak..takutnye...kena ready mental dan fizikal ni..hoho..

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...