Nuffnang

Friday, March 18, 2011

Kini sebulan...

Salam dan Hye…




Nota: Post ini adalah post peribadi saye yang saye coretkan di belog saye.


Hari ini, genap sebulan [18 Februari 2011 jam 3.20 petang], Babah saye telah kembali ke rahmatullah dengan aman dan tenteram pada hari Jumaat, penghulu segala hari. Jujurnya, semalam saye susah nak tidur. Asyik tersedar je, dan sentiasa ingatkan beliau. Saye memang hipokrit. Di depan orang, saye gembira dan bergurau senda seperti tiada apa pun yang berlaku. Saye masih saye yang dulu. Tapi jauh di sudut hati saye, saye sangat sedih dan sayu bila saye terbayang muka Arwah Babah saye. Kadang-kadang saye cuba mengingat kembali kata-kata terakhir Arwah Babah saye.Cuma yang saye ingat, hari terakhir Rabu pagi kira-kira jam 6 lebih, Arwah Babah saye meminta adik ketiga saye untuk mengajarnya mengucap.

Masih segar di ingatan saye, malam tu, saye memang langsung tak boleh tidur sebab Arwah Babah berada dalam keadaan yang tidak selesa. Kanser telah merebak ke otak dan beliau asyik angkat tangan dan memegang kepala. Tapi keadaan beliau sangat lemah. Arwah Babah sangat kuat, tak pernah sekali pun sepanjang saye bersama beliau, beliau mengadu sakit. Beliau terlalu kuat mungkin kerana telah puas melawan kanser selama 10 tahun. Sedih dan sayu saye lihat Arwah Babah saye yang semakin kurus. Pada hari itu, saye lihat wajahnya sangat bersih dan juga kuku nya. Arwah Babah memang sangat pembersih semasa hayatnya. Seperti beliau tahu yang beliau akan pergi. Mama beritahu, genggaman tangan Arwah Babah semakin lemah dan Mama dapat rasakan bahawa Arwah Babah sudah tahu beliau akan pergi.



Pada pagi Khamis tersebut, 17 Februari 2011, saye sendiri yang masukkan ubat tahan sakit untuk Arwah Babah. Sejak itu, Arwah Babah sudah tidak membuka matanya dan bercakap dengan kami sehinggalah Arwah Babah menghembuskan nafas terakhirnya pada 18 Februari tersebut. Sedih. Saye terbayang wajah Arwah Babah sewaktu menarik nafas. Makin lama makin perlahan. Sedih saye, kerana sudah tak mendengar suaranya. Arwah Babah memang suka berbual semasa hayatnya dan terlalu banyak ilmu dan pesanan yang ditinggalkan [Arwah seorang Guru Besar]. Memang pada zahirnya saye cakap saye redha dengan pemergian Arwah, tapi jauh di sudut hati saye, saye nafikan. Saye masih tidak boleh menerima Arwah telah meninggalkan saye dan keluarga. Tapi saye masih pijak di bumi yang nyata, dan saye harus menerima hakikat ini walaupun pahit.

Masih segar di ingatan, setiap kali saye bersalam dengannya di hospital, mesti Arwah Babah ingat saye dan suami mahu pulang ke KL, walhal, kami hanya mahu pergi makan di café sahaja! Ia, saye antara anak kesayangannya, kerana saye anak perempuan sulung. Permata hati dan tanda cinta Arwah Babah dan Mama. Arwah Babah nikahkan saye dengan kekasih hati saye dan menyayanginya seperti anak sendiri.


Nota: Hanya masa akan mengubati kesedihan saye. Saye tak dapat bayangkan kesedihan dan kesunyian Mama saye. Kekasih hati dan suami yang disayangi pergi meninggalkannya. Meletakkan diri saye di tempat Mama, membuatkan saye tersedar, saye perlu sentiasa menghargai detik-detik bersama dengan suami saye. Semoga saye terus kuat menghadapi kehilangan ini.

10 comments:

MIZZ SUE (ASAMGARAMGULA) said...

SEMOGA TENANG DI SANA....

mummy adam said...

kembar: semoga arwah babah kamu tenang disana dan ditempatkan dikalangan mereka yg beriman.. yeah, reading ur post membuatkan hatiku tersentuh..the memories are fond and will forever remain, amid by lapse of time passes. be strong dear! cause i know you are! hugsss

Ernie said...

reen, mine meninggal 2 bulan sebelum kitorang kahwin...sedih toksah nak cakap...awal-awal tu rasa macam mimpi,selalu harap dapat bangun dari mimpi tu dan abah ada semula dengan kitorang...sekarang dah boleh terima hakikat tapi setiap kali teringat memang mengalir air mata

sabar okay...memula memang susah sgt nak terima...apa kita boleh buat,doa untuk arwah..

nYomeL said...

Semoga arwah babah tenang di sana.. Ameen.

Fifie said...

sabar la Reen..yang pergi tetap pergi..dah tak kembali..kite sedekah Al-fatihah ye kalau rindu pada arwah..saya pon setiap kali 08/02 pasti hati jadi sayu dan terbayangkan muka arwah adik saya..tu pasal saya selalu tulis surat untuk dy tapi x boleyh nak pos..

Al fatihah untuk Arwah Babah Reen..moga ditempatkan bersama orang yang beriman

Lady Naza said...

you're a strong lady..belive it

ElyaElmo said...

dpt rasakan kesedihan yg reen hadapi..
cuz klo elya ditempat reen pun ...mesti takleh nk buat ape dah.... :(

Lisa said...

Al fatihah untuk Arwah Babah Reen..moga ditempatkan bersama orang yang beriman- amin

Reen Tart Nenas said...

semua: tq. sentiasa inga die... tp sentiasa doakan die...

ULtradya said...

kuatkan semangat tau.....sesungguhnya Allah lebih menyayangi beliau....

Artikel lain yang best:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...